FÖRHANDLINGEN OM DE NYA TJÄNSTERNA och OMPLACERINGEN på bana 1

Publicerat: februari 24, 2011 i arbetsmiljö, Avtal, Facklig information, Förhandlingar, information, Möten, Tjänster
Etiketter:, , , , ,

TJÄNSTEAKTUELLT!
INFORMATION FRÅN SEKTION 121 – Gröna linje

torsdag den 24 februari 2011

FÖRHANDLINGEN OM DE NYA TJÄNSTERNA och OMPLACERINGEN

 

Idag torsdag (24/2) hade SEKO förhandling med MTR om det tjänstepaket som börjar gälla 21/3. SEKO kan inte godkänna tjänsterna eller grupperingen så som det ser ut just nu.

Vi har hittat följande fel:

  • Personaltransporter finns inte, utifrån portalavtalet som MTR och de fackliga organisationerna skrev under i oktober 2009.
  • Tjänster som bryter mot kollektivavtal

Utöver detta finns det problem med grupperingen, ojämna tjänster, för många sträcktjänster, långa omloppstider i de normala tjänsterna, vissa tjänster har matrast i depån osv.

SEKO godkänner INTE detta paket. Vi kom överens med MTR att all restid ska ingå i tjänsterna men paketet som de gjorde är inte bra.

Vi har också förhandlat de speciella tjänsterna (föräldratjänsterna osv). Vi kommer dubbelkolla att alla, antingen finns med i placeringslistan eller har fått anpassade tider.

 

SEKO kommer att skicka frågan vidare till Centrala förhandlingar.

 

Om du har frågor kontakta oss.

 

Med vänliga hälsningar

 

Jannis Konstantis                     Acke Tikmany

Ordförande                            Ordförande

SEKO Klubb 119                      Sektion 121

 

 

kommentarer
  1. tutf skriver:

    Vad innebär detta då?
    Ska vi ändå söka, på dessa felaktiga tjänster?
    Det är ju bara tre veckor kvar till avstängningen. Om tjänsterna är felaktiga, och vi ska köra efter dom, så får väl MTR betala t.ex. en timme övertid, för varje dag vi har felaktiga tjänster.
    Sedan blir väl tjänsterna ändrade, när de väl godkänns..?
    Då kommer ju vissa få sämre tjänster, än vad dom sökte från början. Hur ska dom då kompenseras? Kanske en timmes övertid för varje dag dom kör…?

  2. efraim skriver:

    vad menas med för många sträcktjänster? hur ser den begränsningen ut?
    känns väl som konsensus bland förarna att sträcktjänster är att föredra?

  3. klubb119 skriver:

    MTR hävdar att de vill att vi ska ta ut 36,5 timmar i veckoarbetstid och sedan gör dem många sträcktjänster, typ en tredjedel av alla tjänster. Det är ologiskt. Det finns inte en sådan konsensus.

  4. klubb119 skriver:

    Ja, man ska söka men SEKO tänker driva förhandlingarna centralt för brott mot kollektivavtalet. Vad som händer då, ingen som vet. Om vi vinner, kan det bli en fråga om skadestånd samt att de måste ändra de tjänsterna som bryter mot kollektivavtalet. Vi får väl se vad som händer.

  5. Robert tutf skriver:

    Hur är det med de felaktiga sträcktjänsterna med pass över fem timmar, finns de kvar? MTRs förhandlingschef sa under förhandling med SAC-DSTS förra veckan att han ”skulle bli förvånad om de fanns kvar i tjänstepaketet eftersom de är så impopulära”…

  6. klubb119 skriver:

    Ja, de finns kvar! Vi har tagit upp frågan med honom och med HR avdelningen. De ska återkomma till oss. Det var en anledning för att vi godkände inte paketet.

  7. Grådvärg skriver:

    Idag fick jag hem ett kuvert med tjänstebegäran. Stämmer de tjänster de skickat ut nu eller inte?

  8. klubb119 skriver:

    Nej, det blir en tvist men de kan köra trots detta.

  9. Erik skriver:

    Tolkningsföreträde? Det finns tjänster i paketet som är 6.20 utan matrast!!!!

  10. tutf Tub1 skriver:

    Hur lång tid kan det beräknas ta innan detta har tagits upp och ”tuggats” igenom i de centrala förhandlingarna? Vad händer sedan? Är det som de centrala förhandlingarna kommer fram till tvingande inför nästa tjänstepaket eller kan MTR då återigen köra över oss och låta det hela åter hamna i central förhandling?

  11. klubb119 skriver:

    Det är bara förbundet som kan göra det. Vi har begärt en tvisteförhandling.

  12. klubb119 skriver:

    Det kan gå hur som helst. Antingen ska MTR tvingas att ändra tjänsterna omgående eller ändrar dem, om vi vinner på ett senare tillfälle, t ex sommartjänsterna. Sedan blir det en fråga om brott och skadestånd.

  13. tutf Tub1 skriver:

    Hoppas då när det kommit så långt som till skadestånd att detta i första hand kompenserar dem som haft de felaktiga tjänsterna.

  14. tutf skriver:

    Brott och skadestånd ja…
    Kräv att alla som blir drabbade, ska få minst 4 timmar övertid; för varje dag dom kör dessa olagliga tjänster…
    Sedan när tjänsterna till slut ändras, så kommer ju andra personer bli drabbade. Altså; några kommer ju få sämre/längre tjänster, än vad dom nu söker. Då bör dom i sin tur få 4 timmar övertid, per dag, per försämrad tjänst…
    Dessa krav är inte alls orimliga, eftersom MTR till fullo vet hur kollektivavtalet är skrivet. Men tydligen struntar i det. Då ska MTR också få betala…!!

  15. klubb119 skriver:

    Ja, om vi vinner tvisten.

Lämna en kommentar