SEKO kräver ökade resurser nattetid!

Publicerat: mars 25, 2011 i arbetsmiljö, Facklig information, Förhandlingar, information

SEKO har idag haft en förhandling med MTR om behovet av ökade resurser nattetid. Förutom återkommande problem med att det saknas reserver på natten, att vi får vänta länge på tömningshjälp, och att vi är utsatta för en ökad risk av hot och våld vid ändstationerna, så kommer dessutom förändringar att genomföras som försämrar vår säkerhet och arbetsmiljö ytterligare.

På röda linjen ska man under sommaren införa frånkoppling på fredagar klockan 1 på natten. Vi har den senaste tiden tyvärr också varit med om att två kollegor misshandlats på gröna linjen samt att en kollaga på röda linjen blivit attackerad av en man med kamphund.

Vi har sen tidigare tagit upp dessa problem med arbetsledningen utan resultat.  Idag krävde vi följande åtgärder av MTR:

  • Vid frånkoppling på natten ska vaktpatruller finnas på plats.
  • Vi måste få hjälp från vakterna tidigare än vad som sker idag.
  • Vi behöver reserver på natten, som jobbar kl 23-06.
  • Vi behöver ett utökat skydd vid ändstationerna.

MTR ska återkomma till oss i frågan om vaktpatruller vid frånkoppling, hur vaktresurserna används (trygghetscentralen är ansvariga) samt behovet av skydd vid ändstationerna.

När det gäller frågan om reserver på natten svarade MTR idag att de gjort en bedömning av behovet och anser att det inte är nödvändigt med reserver på natten. Nyttan av att ha en nattreserv ställer de mot kostnaden som de anser blir för hög. Istället bedömer MTR att de kan bedriva trafik på dygnets stökigaste tid utan extra personalresurser och ta risken med inställda tåg vid sjukdom, PUT, hot och våld. Dessutom räknar MTR kallt med att använda nattpersonalen till att lösa eventuella problem i trafiken, då man som förare har en skyldighet att köra till ändstation och tillbaka om man inte blir avlöst.

Eftersom MTR så tydligt visat vad de står i frågan om nattreserver samt vilket inställning MTR har till de förare som arbetar på natten, så vill vi påminna er om att MTR endast kan tvinga er att köra till ändstation och tillbaka, sen ska ni bli avlösta för att få rast eller gå hem. De kan bara tvinga er att jobba mer övertid än så om det är totalt kaos i trafiken.

Skyddsombuden har tidigare skyddstoppat ensamarbete vid tidigare allvarliga händelser mot förare. Skyddsombuden är beredda att göra detta igen om inte MTR löser problemen.

 

Lämna en kommentar