BRAND PÅ RÖDA LINJEN!

Publicerat: december 12, 2008 i Facklig information, Press
Etiketter:, , , , , ,

BRAND PÅ RÖDA LINJEN!

SEKO klubb 119 som organiserar tunneltågförare i Stockholms tunnelbana har länge krävt en förbättrad säkerhet och arbetsmiljö, för våra resenärer och våra förarkollegor.

 

Idag vid lunchtid inträffade en av de allvarligaste incidenterna i röda linjens historia, då en stor kabelbrand utbröt i tunneln mellan Mariatorget och Slussen.  En av våra medlemmar larmade om branden och när ett trafikbefäl som vi organiserar gick ned på spåret för att undersöka och släcka, var rökutvecklingen så kraftig att hon fick vända tillbaka med lättare rökskador.

 

Ingen vet ännu vad som orsakat branden men om den orsakats av bristande rutin så är det mycket allvarligt.

 

  • Nere i tunnelsystemet vistas många olika entreprenörer, och samordningen är bristfällig. Efter avslutade arbeten lämnas föremål och skräp kvar i tunnlarna, ibland på ställen som i en nödsituation ska användas som säkerhetsutrymme för personalen.

 

  • Metrotidningar som delas ut i tunnelbanan, trots den brandrisk det innebär att ha stora kvantiteter papper i ett slutet tunnelbanesystem, flyger ned på spåret och samlas i tunnlarna. Spåren städas men inte alls i den omfattning som krävs.

 

  • I juni i år, anmärkte ett av våra skyddsombud på att inte alla larmtelefoner i tunnlarna på röda linjen fungerade. Dessa larmtelefoner har, såvitt vi vet, ännu inte åtgärdats.

 

För tre år sen avskedade Veolia Transport vår dåvarande klubbordförande efter att han hade påpekat säkerhetsbrister. Sedan dess har Veolia hävdat att deras arbetsmiljöarbete förbättrats, men dagens händelse får oss att undra om det är tillräckligt.

 

Tunnelbanan måste få kosta pengar, att ha en trafik som samordnas av en stark aktör är bättre ur säkerhetsperspektiv än att sälja ut den i mindre isolerade delar

Vi har under hela den upphandling av tunnelbanan som pågår, förordat att SL själva ska driva trafiken.

 

Vid frågor kontakta:

Carolin Evander, Ordförande SEKO röda linjen: 070 791 13 16.

Jannis Konstantis, Klubbordförande SEKO klubb 119: 070 209 49 29.

 

Från Svenska Dagbladet

kommentarer
  1. KarlBertil Jonsson skriver:

    Finns väl ingen anledning att tro, att SL skulle vara bättre på att driva tunnelbanan.

    För det mesta hänger det på personalens inställning till både arbete och SÄKERHET oavsett vem som driver verksamheten.

    Personal som känner ansvar för arbete och företag, har rätt att ställa minimikrav på sina arbetskamrater.

    Alldeles för ofta finns inte kraven från fackliga företrädare att ställa NORMALKRAV på sina medlemmar.
    Allt av dumhet och slapphet går inte försvara med hjälp av LO Rättskydd och kravlösa Ombudsmän.

    Allt för många trampar runt i skiten av olika anledningar. Själv har jag stora erfarenheter av ARBETE som Tågmästare och man har upplevt det mesta!
    Jag hoppas att klubb 119 börjar ställa krav på sina medlemmar och inte enbart på Företaget.

    Även Arbetsledare, Chefer har man rätt att ställa krav på. De myndigheter som ska ha tillsynen bör ju i rimlighetens namn ha både befogenheter och verktyg för att åtgärda verkligheten, eller?

Lämna en kommentar