Beställning av uniformen.

Publicerat: januari 21, 2011 i Facklig information, Förhandlingar, information, uniformen, Uniformen

När man ska beställa uniform så får man inte blanda sina plagg, t.ex. beställa shorts och en kavaj, utan man måste välja antingen dressad eller casual stil.

Vi i SEKO har påtalat för MTR att vi har ett avtal om vilka plagg som ingår i uniforms sortimentet och ett avtal med vissa bestämmelser om hur man ska bära sina kläder, t.ex. att skjortan ska vara instoppad.
Men bestämmelserna om hur man ska bära uniformen   säger INGENTING om att man inte får bära vissa plagg  tillsammans med andra.

Om MTR vill införa andra regler kring uniformen än de som vi gemensamt kommit överens om så måste MTR   kalla till en förhandling i frågan. Tills dess att något nytt är överenskommet kring uniformen så kräver SEKO att MTR ändrar i sitt system så att alla är fria att beställa det de vill ha.

/Klubbstyrelsen

 

kommentarer
  1. tutf Tub1 skriver:

    Var tog pike’tröjan vägen ?

    Varför bara en lång kavaj ?
    Vi behöver få tillbaka vår korta kavaj !
    Den är mer praktisk för oss förare som ju reser och sätter sig hela tiden.
    Den är saknad av många! Dessutom snyggare till byxor med benficka.

    Får man enligt MTR inte få beställa väst om man inte beställer dressad uniform ?
    Väst är alltid praktisk att ha pennor och mobil samt annat smått och gott i.
    Speciellt sommartid då man kanske inte behöver ytterplagg.
    Passar dessutom oavsett om man är dressad eller casual.

  2. kristinchen skriver:

    Jag förstår att det finns annat som har högre prioritet men jag skulle gärna vilja att det blev friare att beställa öht, inom rimliga gränser förstås. Jag är fullständigt ointresserad av en ny skaljacka, mössa, scarf osv osv och skulle gärna byta dessa plagg mot motsvarande klädvärde i kortärmade skjortor, nu måste man ju boka tvättstuga minst två gånger i veckan endast för att tvätta uniformen..

  3. kristinchen skriver:

    OCH så undrar jag om möjligheten för kvinnor att beställa herrbyxor nu är eliminerad? 😦

  4. pluringen skriver:

    Jag tänker ringa min närmsta chef och lägga en beställning på de plagg jag vill ha. Det är chefens problem att reda ut hur min klädpott ska fördelas. Jag vill ha kläder från både dressad och casual stil och lyckades inte beställa det jag ville ha. Tack seko för denna information. Nu vet jag att jag har rätt till det.

  5. klubb119 skriver:

    Just ni har vi ett avtal om ett tilldelningssystem istället för ett poängsystem som vi hade tidigare. Vi ska utvärdera det här i höst och om vi inte har gillat resultatet så återgår vi till det gamla avtalet med poängsystem. Det vi fått i utbyte mot att inte ha ett poängsystem är tid åter för att hantera uniformen och skor. Återgår vi till det gamla avtalet förlorar vi det men får tillbaka friheten att välja fritt och efter när vi själva anser att vi behöver fylla på. /Carolin Uniformsansvarig

  6. klubb119 skriver:

    Det ska fortfarande vara möjligt men MTR har inte haft några möten med de fackliga om uniformen som vi tidigare hade, så de har nog missat det. Ska ta upp frågan med MTR:s uniforms ansvarige och du får gärna fråga honom eller arbetsledningen också om du har tillfälle. /Carolin Uniformsansvarig

  7. tutf Tub1 skriver:

    Svårt att handla kläder på ”postorder” om om man är osäker på vilken storlek man har. Går det att prova alla nya plagg i grottan Tce om man är osäker på storleken ?

    Nu syns i alla fall pike’tröjan på klädfirmans hemsida. Trodde först den var bortagen.

  8. klubb119 skriver:

    Hej!
    Ja det ska gå att prova i Grottan. MTR brister i sin information igen om vad som gäller eller inte. Vi har begärt en förhandling om allt det här strulet kring uniformen./ Carolin Uniformsansvarig

  9. Tutf skriver:

    Varför kan dom inte låta oss få beställa allt från båda uniformerna och bestämma när vi ska bära den ena eller den andra? Om vi ska få en ny uniform ska man väl få allt från dom, inte bara den ena..

  10. tutf Tub1 skriver:

    Är det inte snart dags att utvärdera detta försök av uniformshantering ?
    Jag tycker att det var bättre som det var tidigare när man kunde beställa det man behövde när man behövde det.

    Med det här nya systemet känner jag att jag måste beställa det som finns att beställa för att ha kläder när jag behöver någon gång i framtiden.
    Man vet ju inte när och vad som går att beställa nästa gång.
    Det blir jag som måste ha ett eget uniformslager hemma.
    Jag har inte plats för att lagra kläder !
    Alla de uniformsdelar man redan använder tar en massa plats.

  11. klubb119 skriver:

    Hej!
    Vi ska utvärdera detta i höst, avtalet löper ut till årsskiftet och mycket pekar mot att vi inte tänker gå med på att förlänga det. Men då förlorar vi skor och tidåter. Fortsättning följer. Men vi har begärt förhandling om det som skett nu där MTR ensidigt bestämt vad som ska gälla med uniformen, vilket är fel. Ali som är MTR:s uniformschef har inte svarat på mail från oss sen den 21/1 men vi har fått datum för förhandling av MTR:S förhandlingschef. /Carolin Uniformsansvarig

Kommentera

