Pågående tvister om våra arbetstider.

Publicerat: januari 13, 2011 i arbetsmiljö, Avtal, Förhandlingar, Tjänster

SEKO har sedan höstpaketen blev klara tre tvister, en tvist för varje banas höstpaket, som pågår med brott mot kollektivavtalet. SEKO menar att MTR bryter mot kollektivavtalet när det gäller ram tiderna för DK personal och fast placerad personal, då MTR blandat Ut/mellan, mellan/In, In/natt och Ut/in.

MTR menar i förhandlingar med SEKO att DK personal inte berörs av de regler som finns i kollektivavtalet med UT, Mellan, In eller Natt tjänster. Detta ska enligt MTR bara gälla fast placerad personal, som i våra tjänstepaket också har fått blandade tider i sina tjänstegrupper….

Vi tvistar även med MTR om att sträcktjänster har passlängd över 5 timmar. Vi hade förhandling på Almega den 13/12 och ska träffa MTR igen den 31/1 på Almega.

/Klubbstyrelsen.

Annonser
kommentarer
  1. efraim skriver:

    Go get’em!!

    När ni ändå håller på, kan ni skriva in i avtalet att det ska finnas omklädningsrum med personliga skåp vid avlösningsplats?

  2. Tutf skriver:

    Man börjar ju skämmas å deras vägnar för hur de beter sig.. Inkompetensen är total.. Teckna INTE något nytt kollektivavtal med det där företaget förrän de skärpt sig. Hoppas på STREJK under nästa avtalsförhandling.

    Egentligen är tunnelbanan ett sjunkande skepp just nu och man gör nog bäst i att dra så fort man kan.. 13 år till med kineserna – nej tack.

  3. tutf skriver:

    Ja, de här arbetsgivarna inom transportsektorn. Exempelvis bussidan har svårt att rekrytera folk, med sina hemska delade tjänster med 12-13 timmars omlopp. Sedan sitter Jeppson i TV och talar om hur bra det är och förstår inte att inte någon vill jobba hos bussbolagen. Och liknande hos oss i viss mån, vad händer den dag det blir arbetstagarnas marknad? Då drar många med 90xxxx-nummer till arbetsgivare som har vett nog att uppskatta deras tjänster…. Men många stannar nog också kvar, man vill ju inte missa julaftonssmörgåsen, särskilt inte på bana 2.

  4. klubb119 skriver:

    Enligt arbetsplatsens utformning, som är ett förtydligande av arbetsmiljölagen, framgår det att arbetsplatser som våra ska ha omklädningsrum till de anställda. Detta är en fråga som våra skyddsombud driver.

  5. tutf skriver:

    På andra avtal inom SL, typ Saltsjöbanan, där ska jobben läggas ut minst 2 veckor innan. Varför inte här kan man fråga sig. Med datorer måste detta arbete vara tämligen enkelt.

  6. klubb119 skriver:

    Vi har samma inställning!

  7. Erik skriver:

    Att vi ska ha fasta ramtider är en konsekvens av just det, att vi får våra scheman med så kort varsel. Detta så att vi kan veta ungefär hur vi jobbar trots att vi får tjänster på dk som BÄST tre dagar innan. Nu kan man ju bli kommenderad som en galning. Det gör arbetet väldigt tungt!

  8. tutf Tub1 skriver:

    Ingår det i tvisten om att få ut Dk-listorna tidigare? Har för mig att det pratades om detta förra året men inte hört något mer.

    Samma om de av MTR utlovade personaltransporterna. Hur långt har man kommit där ?

  9. klubb119 skriver:

    Ja, ingår också att man ska få dk-listorna tidigare.
    Angående personaltransporterna finns det ett förslag som vi diskuterar. Det täcker inte allt men jämfört med idag är det ett steg framåt men det är under förhandling, så vi får väl se var vi landar.

  10. tunneltrollet skriver:

    På dom bara !

    Jag håller tummarna för att ni ska lyckas få MTR att ta reson. Som det är nu
    på DK-In (grön linje) kan man få vad som helst mellan ren natttjänst och tidig mellan-
    tjänst. Man kan börja sin dagar när som helst mellan 13 och 24.Att inte få veta förrän 2-3 dygn i förväg ifall man ska få sin sömn på dagen eller på natten är omänskligt ! (och absolut inte hälsosamt).

    Vad skulle hända ifall man helt sonika vägrade köra med hänvisning att man inte kan framföra fordon på ett säkert sätt, pga störd dygnsrytm ?

  11. tutf skriver:

    Hur kommer det sig att tjänstemännen på TLC kan få sina tjänster upp till 10 dagar i förväg, men inte tutf….????

  12. klubb119 skriver:

    Ja, precis! Det är fråga om planeringen och inget annat!

  13. tutf Tub1 skriver:

    Det måste regleras i avtalet hur länge man som Dk-personal kan bli kommenderad att jobba på sitt fridagsdygn nu när nattjobben på tub1 ligger på in-personalen.

    I värsta fall den på Dk-in få ett nattjobb som sträcker sig till 06,30 in på fridagsdygnet.

    Bra är väl att nattjobben ligger på inpersonalen i stället för som tidigare ut men det måste sättas en gräns för senast slut före fridag för dem som har Dk-in till senast, förslagsvis 25,30.

    För den fasta nattpersonalen är det ju inga problem då de ju får ut sin ledighet då de alltid börjar sent igen efter fridag.

  14. tunneltrollet skriver:

    Det finns flera exempel på kommenderingar som till och med börjat efter midnatt. d.v.s.
    att HELA tjänsten ligger på fridag.

  15. tutf skriver:

    kommer seko att sympativarsla nu när syndikalisterna tycks vara på gång?

  16. klubb119 skriver:

    Vi kan inte göra det. Vi har fredsplikt. SEKO kommer att vara neutral, som det heter.

  17. Tutf skriver:

    Jag vill strejka… trots att jag är SEKO-medlem.. Tycker t o m att det kan vara värt ett inkomstbortfall den tid strejken pågår. Läste att man inte riskerar uppsägning om man strejkar trots fredsplikt – men att man kan bli skadeståndsskyldig (?). Vad innebär det i praktiken?

  18. klubb119 skriver:

    Vi skulle inte rekommendera det. Självklart är man fri att göra som man vill men SEKO kan inte stödja dig.
    Tyvärr den svenska modellen med fredsplikt bygger på att om centralt skriver kollektivavtal har man fredsplikt. SEKO Klubb 119 har yrkat länge på att man ska ha lokal strejkrätt.

  19. tutf Tub1 skriver:

    Vår före detta ordförande svamlar och ljuger i DN om förarnas scheman.

    ”– När det gäller förare, så har de flest tågförarna fasta arbetstider. De vet med andra ord när de ska jobba och vilka tåg de ska köra för ett år framöver. Däremot har vi en mindre del förare som tillhör en pool, som ska ersätta de fasta förarna när de är borta eller sjuka. Men även när det gäller dessa förare får de veta tidigare än tre dagar i förväg när de kommer att arbeta, säger Pierre Sandberg. ”

    Mindre antal som inte har fast tjänst säger han. Jag räknande och fick ihop 39 förarare som fick Dk i senaste placeringen på bana 1. Lägg därtill bana 2 och 3 samt nytilkommna förare och deltidare. Är inte ett mindre antal.
    Ljuger även när han säger att dessa får veta TIDIGARE än tre dagar i förväg hur de skall jobba.

    Måste vara jobbigt att förhandla med en som helt sonika gör om verkligheten för att passa företaget.
    Han duperade oss med sitt svammel som facklig och han har duperat MTR ledningen om sin förmåga som en bra förhandlare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s