Förhandlingar om övertalighet.

Publicerat: januari 11, 2011 i Avtal, Facklig information, Förhandlingar, information

I mars stänger SL av Hagsätra-grenen för upprustning. Avstängningen pågår till oktober.  För depå personalen och förarna innebär detta ändrade tjänster och vissa svårigheter, då Högdalsdepån under delar av avstängningen inte kommer att nås. För stationspersonalen innebär det att inga spärrar från Globen och söderut kommer att bemannas.  Vid tidigare avstängningar har stationspersonalen används som informatörer, men denna gång ser MTR:s avtal med SL annorlunda ut och SL vill inte betala MTR:s inkomstförlust i samband med avstängningen.

Enligt MTR blir konsekvenserna att MTR kommer att ha en övertalighet(överskott) på cirka 100 anställda (hela företaget, inte bara stationspersonal) som de inte vet vad de ska göra med under denna period.  MTR menar att man inte har råd att betala för att ha 100 anställda som i MTR:s mening inte har några arbetsuppgifter.

SEKO ser väldigt allvarligt på den uppkomna situationen. Vi delar inte MTR:s syn utan vi menar att det inte finns någon övertalighet att prata om. Vi vet att det behövs utbildas fler förare och MTR kan göra en riktad satsning bland de anställda som vill bli förare. Vi har även föreslagit att MTR lägger sina utbildningar under denna period, eftersom utbildningen då inte påverkar verksamheten.  Dessutom är det så att det idag både på station och förarsidan råder personalbrist och att den situationen skulle förbättras efter Hagsätra avstängningen är inte trolig. Det behövs mer personal – inte mindre!

Hittills har MTR presenterat ett mycket bristfälligt underlag som består av en sida som ska visa på hur stora inkomstförluster MTR kommer göra under avstängningen. Hur man kommit fram till dessa siffror har MTR ännu inte visat och vi ställer oss frågande till siffrornas trovärdighet. Vi vill att MTR noggrant redogör för oss hur de har räknat.  Ingenting är ännu klart, utan förhandlingarna pågår för fullt. Nästa förhandlingstillfälle är den 13 januari.

/Interimstyrelsen för SEKO Tunnelbanan

Annonser
kommentarer
  1. Tutf skriver:

    Kan detta leda till att ett antal tågförare med kortast anställningstid sägs upp?? :-S

  2. Robert tutf skriver:

    När vi inom SAC-DSTS ena stunden sitter i förhandling med MTR erkänner de underbemanning, i nästa sekund säger dom till SEKO att tuben kommer bli övertalig…Alzheimers eller ”smart” taktik? Nej, bara MTR…

  3. Grådvärg skriver:

    Jag såg att de anställt ett dussin eller fler förare i slutet av december. Och nu är vi för många helt plötsligt? Kortsiktigheten är ju total, om de gör sig av med folk måste de ju börja med rekryteringen av folk redan i mars ändå eftersom de kommer behöva folk till oktober igen…

  4. klubb119 skriver:

    Förhandlingar om övertalighet är något väldigt allvarligt och vi i SEKO vet ju att det inte finns någon övertalighet.

  5. amirramar skriver:

    Dubbelbemanna hårt belastade stationer! City behöver en hel del extrapersonal, allra helst på Tce. Starta kurser om arbetet på golvet för tjänstemännen.

  6. pluringen skriver:

    Såg att MTR tagit bort reserver from 1 januari och att spx istället ska räkna med att jobba vid spärrlinjen. Ute i biljetthallen antar jag. Är vi tvungna att acceptera att stå ute i biljetthallen? Får man överfallslarm? Finns det gränser för hur länge man måste jobba stående?
    Rykten talar om att vi kommer att bli utlånade. Vad innebär det? Startar och slutar man vid sitt ”hemmaområde”? Om inte, vad gör man om man börjar/slutar tider som man inte kan ta sig till/från hemmet?

  7. tutf Tub1 skriver:

    Enligt MTR tillsättningsmeddelande har 13 personer rekryterats för utbildning till tunneltågförare. Något föraröverskott förväntas inte då kan man gissa. Hoppas att dessa rekryterats internt om det nu framöver enligt MTR tillfälligt blir övertalighet på andra områden grund av avstägningar.

  8. klubb119 skriver:

    Enligt uppgift en till förarkurs ska startas i april. Vi får väl se om detta och om rekryteringen, som du rätt påpekar, enligt oss, ska det vara i första hand internt.

  9. -- skriver:

    Eftersom förhandlingar pågår kan saker ändras men om värsta scenariot om uppsägningar blir aktuellt är det med största säkerhet kundservicevärdarna som sitter löst. Inga förare kommer att sägas upp. Jag hoppas verkligen personerna från facket som sitter och förhandlar nu med MTR har nog med skicklighet för pokerspelet man nu kör när man inte accepterat MTRs bud för att inte behöva säga upp personal utan hoppas man kan pressa ur en ännu bättre deal.

  10. klubb119 skriver:

    Det är inte säkert att det är så. Om hela tunnelbanan är ett LAS-område, det är sist in först ut som gäller. Men förhandlingarna pågår, så vi får väl se var vi landar. Vi accepterar inte att det finns övertalighet som sagt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s