Förkortad eller utebliven matrast, vad gäller?

Publicerat: november 30, 2010 i Avtal, Facklig information, information, Tjänster

Sträcktjänster: Tjänst som är max 7.20 i omlopp, ska ha en matrast om minst 35minuter. Matrasten är betald (arbetspaus) vilket betyder att om du skriver ”övertid” istället för att ta ut din rast när rasten blivit förkortad/utebliven, så får du bara betalt för utebliven arbetspaus, vilket är cirka 37kr.

Nattjänster: Tjänst som någon gång infaller mellan 25.00 och 4.30 är en nattjänst och får vara max 7 timmar i omlopp. Matrasten är minst 30 minuter och betald (arbetspaus). Samma som för sträcktjänster gäller om du skriver på din förkortade/uteblivna rast.

Normaltjänst: Alla tjänster som är normaltjänster har en matrast som är obetald. Om den obetalda matrasten blir förkortad/uteblir får du övertidsersättning, enkel eller kvalificerad beroende på tidpunkt.

KOM IHÅG ATT DU HAR RÄTT ATT TA UT DIN MATRAST! DET ÄR DU SOM BESTÄMMER OM DU ACCEPTERAR EN KORTARE RAST I UTBYTE MOT ERSÄTTNING ELLER OM DU VILL FÅ HELA DIN RAST. MTR KAN INTE NEKA DIG DIN ARBETSPAUS/MATRAST!

 

Annonser
kommentarer
  1. tutf Tub1 skriver:

    Bra och överskådligt samt lätt att förstå! Vore bra med resten på pränt också! Hur länge får man sitta på tåg vid ej avlösning för matrast slut för dagen osv.
    TLC mantrar bara ”kör vidare” nuförtiden så fort det blir lite rörigt efter ett stopp.
    Blir lätt fort för många timmar på tåg. För den som är osäker på vilka regler som gäller är det svårt att stå emot TLC s ”kör vidare”.
    Tror inte TLC personalen heller är helt på det klara med vad som gäller.

  2. Tut skriver:

    Vad gäller sträcktjänst och arbetspass överstigande fem timmar utan matrast? I planerat läge alltså. Det strider mot avtalets fem timmar? Kan jag vägra arbeta 5.40 i rusning utan rast med hänvisning till avtalet?

  3. klubb119 skriver:

    Ja enligt oss, i planerat läge, det strider mot avtalet, man ska ha rast efter 4 timmars tid på tåg eller 5 timmars pass . Kontakta oss för att diskutera saken i alla fall.

  4. Tutf blå skriver:

    Skulle klubbens tidning kunna åka och hälsa på ”super-tx”? Ett reportage om hur det funkar och så. Skulle vara intressant för det känns inte som om de har rimlig arbetsbelastning, vilket ju gör förarnas situation sämre.

  5. klubb119 skriver:

    Det är en intressant idé. Vi ska diskutera den. Tack för tipset.

  6. tunnelbaneförare skriver:

    När föraren kommer tre minuter försent till sin avlösning blir det löneavdrag bl.a. det omvända gäller inte trots att förarna ofta är minus 2 minuter till sin rast.
    Förarförakt präglar denna negativa attityd mot tunnelbaneförarna. Att dessutom kräva en påskrift på ett papper om man är tre minuter sen till avlösning (händer alla någon gång under ett år).
    Statusen på arbetet som tunnelbaneförare ligger nära noll och under det, uniformen so är densamma idag för förare och plattformsvärdar ”höjer” inte heller statusen. MTR har fått kontraktet på tunnelbanan utan någon som helst kompetens, – städningen de skryter om är sämre än någonsin. NÅGON OBEROENDE PART ÄN MTR OCH SL SKA I FRAMTIDEN GRANSKA DEN! De ska jag se till genom mail till berörda politiker.
    Till förarna! Man spottar i rakt i ansiktet! NI HAR SJÄLVKLART RÄTT TILL ERA RASTER, OM MTR INTE HAR RESERVER ÄR DET DERAS PROBLEM! Ta inte denna skit! Säg ifrån, vad finns att förlora? Varför sådan rädsla? För att inte kunna betala hyra och ha mat på bodet? Jag tror det är överdrivet, ingen behöver svälta i Sverige….

    MTR FÖRTJÄNAR INGET ANNAT ÄN FÖRAKT! STÄLL ALDRIG UPP!!

  7. Markus skriver:

    ”tunnelbaneförare” Du är väldigt trevlig ”ironisk” mot dina kollegor i företaget, i en annan kommentar från dig, saknar personer som vill ha delade tjänster vett och nu ser du ner på kollegor som har andra arbetsuppgifter än dig men delar uniform.
    Jag är själv kluven till olika uniformer eller en för alla, finns bra och dåligt med båda varianter, enkelt för trafikanterna, lätt att känna igen personal m.m.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s