FELAKTIGHETER I TJÄNSTERNA PÅ BANA 1

Publicerat: september 9, 2010 i Avtal, Facklig information, information, Tjänster

Det är inte bara grupperingen som har varit och fortfarande är bristande, även tjänsterna i sig är undermåliga. Kortade raster, grupperingar med över 36,5 timmars veckoarbetstid, saknade restider med mera, gör att SEKO kan konstatera att MTR återigen har begått avtalsbrott som drabbar personalen mycket hårt. Det nya förslag som SEKO har fått och som förarna har kunnat ta del av i mässarna, är rena skämtet. Få saker har ändrats och det saknas en röd tråd i planeringen, frånsett det faktum att MTR tycks anse att vi ska köra fyra timmar i sträck på fastande mage och utan toalettbesök. SEKO kräver att MTR åtgärdar dessa tjänster och om de vägrar blir det en central tvist.

Vidare ifrågasätter vi den röriga turlistan, där vändtiden i HÄS har kortats till fyra minuter, onödiga transporter körs och det inte finns någon tid för återhämtning efter stopp. Turlistan är anskrämlig ur arbetsmiljösynpunkt och man har från MTRs sida vare sig kontaktat skyddsombuden eller informerat om förändringarna i förväg.

MTR hävdar att de handlar som de gör på grund av SLs trafikbeställning. Därför går det inte att göra någonting, enligt trafikgruppchefen. Det är ju nästan så man längtar efter Veolia. De hade i alla fall stake nog att säga nej till SLs större vansinnesförslag.

Annonser
kommentarer
  1. Resenär skriver:

    Förarna på linje 19 har det ju riktigt bra i jämförelse med de som kör linje 13. Fem minuters vändtid både i Norsborg och i Ropsten! Kör man linje 19 finns ju i alla fall möjlighet till toabesök i Hagsätra. För övrigt är punktligheten bättre med nya turlistan.

  2. tutf No:1 skriver:

    Har inte en enda gång hittills lyckats avgå i tid från Häs !
    Två minuter sen dvs på gamla avgångstiden är den tid man brukar lyckas komma iväg på. Då har inte toan behövt uppsökas. Bara körändsbyte med samtidig genomgång av tåget.
    För det senare ingår väl fortfarande i arbetsuppgiften?

    Blir ibland fundersam då en del förare säger sig inte hunnit gå igenom tåget på ändstn då TLC frågar om något kvarglömt. För vem finns vi där kan man då undra? För att att köra våra trafikanter och ge dem service eller är det rättidigheten som är viktigast för att det ger klirr i kassan för MTR?
    För mig är det fortfarande trafikanterna som är viktigast.

    Vad som är viktigt för vissa trafikledare kan man också fundera över.
    Speciellt någon som ser som sin uppgift att hela skiftet sitta och fråga förare varför de är lite sena.
    Nu har även någon börjat påpeka att man ligger tidig detta trots att hålltiderna hålls. Planera körningen säger någon!
    Dvs vi skall sia om hur många resande det kommer att bli från tex Åkh till Alv. Om jag siar rätt kan jag köra 50 och pricka hålltiden i Alv. Siar jag fel borde jag kört 70 för att inte bli minus i avgången från Alv.
    Har TLC personalen bonus på tåg i tid funderar man då över ?

  3. Carolin Evander skriver:

    Trafikledarna har fått det mycket tuffare. Cheferna ligger på trafikledningen mer i frågan om tidshållningen då MTR lovat att rapportera in mycket mer till SL samt att MTR måste betala mer vid förseningar. Därför jagar trafikledarna oss mer. Det är en ond cirkel. Vi ska försöka få ordning på tjänsterna på bana 1 men jag tror tyvärr att MTR kommer att vidhålla att det är ok med korta matraster, trots att avtalet säger något annat…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s