SEKO FÖRDÖMER SACO-TJ OCH ST:s AGERANDE.

Publicerat: juni 21, 2010 i Avtal, Facklig information, Förhandlingar
Etiketter:

SEKO fördömer kraftfullt fackförbunden SACO-TJ: S och ST: S agerande att gå med på delade tjänster. Hur kan man kalla sig för en fackförening när man går med på att försämra för förarna?

DET SACO-TJ OCH ST HAR GJORT VISAR ATT DE ÄR ARBETSGIVARVÄNLIGA OCH SÅKALLADE GULA FACKFÖRENINGAR. DE FÖRSÄMRAR FÖR SINA MEDLEMMAR OCH ALLA ANDRA ANSTÄLLDA GENOM ATT HJÄLPA MTR ATT ”EFFEKTIVISERA”.

SACO-TJ: s och ST: s överenskommelse om delade tjänster innebär:

1. Försämrar arbetsmiljön avsevärt för hela kollektivet, speciellt för de som ska ha de delade tjänsterna ”frivilligt”.

2. Att införa delade tjänster hjälper MTR att ”effektivisera” då MTR kan skära ned på antalet vanliga tjänster, vi räknar med mellan 30-50 tjänster. Det finns en stor risk för att förarna inte kommer att behövas under rusningstiden och detta skapar förutsättningar för uppsägningar. MTR pratar om att det ska lösas med naturliga avgångar. Oavsett vad man väljer att kalla dem, kommer MTR att behöva färre förare när de har delade tjänster. De som ”frivilligt” accepterar delade tjänster, undergräver sin egen existens som förare och försämrar för alla andra kollegor!

Hur mycket pengar är detta värt?

3. SEKO kämpade och lyckades med hot om strejk 2002 att ta bort de delade tjänsterna.
Andra fackförbund som Kommunal och Unionen kämpar fortfarande för att få bort de delade tjänsterna. Nu kom de gula fackföreningarna och MTR överens om att återinföra denna otidsenliga styggelse.
Detta är sälja sig till arbetsgivaren. SACO-TJ och ST försvarar inte kollektivavtalet utan försämrar det och urholkar dess värde. Förare och trafikledare måste lämna dessa såkallade fackförbund i protest. Hur kan man lita på en fackförening när de säljer ut så viktiga delar av kollektivavtalet?

4. Det kanske är värt 300 kronor per dag brutto, att sälja sina principer och gå med på försämringar för alla om man är en gul fackförening. Men för SEKO är detta aldrig intressant och det visade våra medlemmar tydligt på de extrainkallade medlemsmöten vi hade.

5. Att SACO-TJ som organiserar våra chefer säger ja till delade tjänster är ingen tillfällighet då det ligger i chefernas intresse att försämra för förarna. ST organiserar alla på företaget och deras ordförande Tony Moros är chef på lokalvården och är som chef säkert nöjd över att ha tecknat en överenskommelse som gynnar MTR.

6. De två gula fackföreningarna öppnar via denna överenskommelse med MTR upp för försämringar av olika slag. Snart ser vi att andra kommer att få delade tjänster som trafikledningen och stationspersonalen.

SEKO Klubb 119 fortsätter att kämpa för sina medlemmar och alla anställda inom tunnelbana för att förbättra våra villkor. SEKO Klubb 119 avbryter nu alla kontakter med de gula fackföreningarna inom tunnelbanan. SEKO accepterar inte att sitta vid samma förhandlingsbord där fackförbund som är allierade med arbetsgivaren också sitter.

Vad innebär detta för mig som medlem i SEKO?

Är du medlem i SEKO kan du inte få delade tjänster, även om du skulle vilja. Om någon medlem i SEKO vill ha delade tjänster och därför lämnar SEKO så är man bunden av SEKO:s kollektivavtal fram till den 1 april 2012 och kan inte få delade tjänster. Vi vet inte hur MTR tänkt sköta detta rent praktiskt eller hur många delade jobb MTR kan skapa då ST och SACO-TJ organiserar väldigt få förare och man måste frivilligt säga ja till delade jobb för att få dem.

Inte med i ett fackförbund?

Vi misstänker att MTR tänker utnyttja det faktum att de som är oorganiserade kan välja vilket kollektivavtal som ska gälla dem i denna fråga, eftersom de delade tjänsterna har en skrivning om frivillighet. Hade det varit tvång på delade tjänster hade SEKO:s kollektivavtal gällt för de oorganiserade då vi är det största facket.

Detta skulle kunna innebära att ni som inte är med i ett fackförbund får delade tjänster och då handlar det om fler tjänster. Vi uppmanar därför alla oorganiserade att gå med i SEKO för att tydligt markera att man inte är intresserad av delade tjänster.

Vi håller informationsmöten i mässen!

Onsdag 23/6

Liljeholmen kl 11-13.
Gullmarsplan kl 15-17.

Torsdag 24/6

Alvik kl 10-13.
Västra Skogen kl 15-17.

Kontakta oss på:
liljeholmen@klubb119.org
.

/Klubbstyrelsen

Annonser
kommentarer
  1. Mikael, 904511 skriver:

    Det känns inte speciellt trovärdigt när (Om det nu stämmer att han var med och förhandlade BORT de delade tjänsterna) Pierre Sandberg nämner ord som effektivisering, bättre arbetsmiljö osv, när han själv varit med och förhandlat bort delade tjänster.

    Hur kommer det sig att du svängt i frågan? Hur ställer du dig personligen till delad tjänst? Du kanske är likgiltig eftersom du troligtvis (?) inte berörs av denna `”effektivisering”?

    En god arbetsmiljö borde väl vara att trivas på sin arbetsplats? Det vädras dock stort missnöje när man lyssnar till pratet i markan.

    Mvh
    Mikael, 904511

  2. klubb119 skriver:

    Det verkar som om Pierre bara ser ökningen i sitt egna lönekuvert när han lyckats effektivisera och det är dags för MTR att börja känna av det missnöje som gror i våra mässar.

  3. tutf No:1 skriver:

    Kan inte påminna mig att jag hört någon uttrycka önskemål om att återinföra delade tjänster under de här åren vi sluppit dem!Tvärtom har väl diskussionen varit den att det är så skönt nu när vi slipper dessa.
    Märkligt är då att en minoritet tar ett beslut om att återinföra delade tjänster som möjligen en ytterst försvinnande liten minoritet vill ha.

    Tänker man inte längre än näsan räcker och inser att detta kan få konsekvenser för hela förarkollektivet i form av färre sammanhängande tjänster att söka?

    Någon ersättning eller fördel som gynnar kollektivet finns inte trots att samtliga kan blir drabbade i form av reducerat antal sammanhängande tjänster. Enda ersättningen är de 300 kr som framförhandlats för dem av ST organiserade som kan tänkas vilja ha dem.

    Ingen bra deal för någon utom MTR.
    Jag tror att ST och SACO-TJ har blivit blåsta av MTR och quislingen Pierre .

  4. Tunnelbaneförare skriver:

    SL missköter sitt ansvar över de klåpare som de anlitar som entreprenörer av Stockholms tunnelbana. Att kontrakt är hemliga är under all kritik, det är Stockholmarna som via landstinget betalar notan, pengarna går i privata fickor istället för att förbättra för trafikanterna. Undermåliga mycket gamla vagnar används i driften trots att miljarder pumpats in i verksamheten. Pengar kastas bort på meningslösa påhittade arbetsuppgifter utan någon som helst nytta såsom plattformsvärdar. Inkompetens rakt igenom är vad MTR står för. En figur som Torborg var ett vackert ansikte utåt som sålde in skämföretaget MTR; mycket sämre än det tidigare Veolia som besatt erfarenhet av verksamheten och kompetens. Att upphandlingen är hemlig är ett hån mot skattebetalarna och personalen i tunnelbanan, – Janne Josefsson skulle ha mycket att göra om han gjorde ett reportage.
    STÄDNINGEN var ett huvudnummer som MTR skröt om, de la ut platsmattor med någon frätande illaluktande massa på perrongen vid Slussen, med påföljd att klinker o betong blev förstört, klinker och betong är nu borttaget, det kommer nytt. Ett skräckexempel på hur man inte ska arbeta. Ett företag som inte behärskar ens det de säger sig vara så bra på är ingenting annat än ett skämt.
    Det kommer att sluta illa för MTR…-de kommer till slut att kastas ut ur tunnelbanan av SL. Detta kommer SL att tvingas till i slutändan.
    Att inte vara mer rädda om den viktigaste gruppen i tunnelbanan än att vilja införa delade tjänster är dåligt. Tunnelbaneförarna har hedrat MTR med nästan en 100%-ig punklighet, det borde MTR belöna med att visa uppskattning i form av anständiga tjänster och rejäl bonus + högre lön till förarna.

  5. Mikael skriver:

    ST organiserar väll bara 10 st förare eller något vad skall detta vara bra för resten ?????

  6. TJM skriver:

    Man kan tycka att de borde kunna undvika delade tjänster. 273 miljoner per år får MTR extra per år jämfört med Veolias bud. 273 miljoner. Per år. I upp till fjorton år.

  7. […] Att de tillsammans med två mindre fackföreningar i tuben har förhandlat fram en förut avskaffad, samt massivt impopulär, arbetsform är en mycket allvarlig försämring av arbetsvillkoren. Delade tjänster, tjänster med 13 timmars arbetstid/jour är det som har fått klartecken som ett resultat -detta har kritiserats hårt av både SAC och SEKO. […]

  8. […] Att de tillsammans med två mindre fackföreningar i tuben har förhandlat fram en förut avskaffad, samt massivt impopulär, arbetsform är en mycket allvarlig försämring av arbetsvillkoren. Delade tjänster, tjänster med 13 timmars arbetstid/jour är det som har fått klartecken som ett resultat -detta har kritiserats hårt av både SAC och SEKO. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s