Lokala kollektivavtals förhandlingarna har börjat!

Publicerat: maj 28, 2010 i Uncategorized

lokal varvet nr 1 2010

Annonser
kommentarer
  1. Jonas G skriver:

    Vad är 6 timmars regeln?

    5 timmar regeln har den väl ändå alltid kallats??

    Eller menar ni att man enligt avtalet har rätt att avsluta dagens arbete/få övertid efter 6 timmar utan rast?

    Vad yrkar ni?

  2. klubb119 skriver:

    Vi tänker ta upp frågan för att det finns olika bestämmelser. Slutstation och tillbaka och sedan avlösning, 5 timmars regel, 6 timmar om det går inte att få avlösning samt 6.40 i händelsen av jätte stora störningar.
    Vi måste kanske ha enklare regler men vi får väl se vad som händer.

  3. tutf skriver:

    Varför begär ni inte mer än 1 500:- på 2 år? Jag tycker vi är underbetalda om man beaktar värdet på det arbete vi utför. Stockholm skulle inte fungera utan oss. Och hur kommer det sig att det inte är större löneskillnad mellan förare och exempelvis spärrvakter? Förarna har ett enormt personligt
    säkerhetsansvar och borde få betalt därefter. Det finns spärrvakter som menar att de har lika stort ansvar som förarna men det stämmer ju inte. Skillnaden är extremt stor och kan knappt ens jämföras. Ändå skiljer det bara 3000:-/mån.

  4. tutf skriver:

    Vi måste göra klart för MTR att vi gärna ser förändringar som leder till förbättringar men att vi aldrig accepterar några som helst försämringar!

  5. klubb119 skriver:

    Jag tycker att om du har yrkanden om avtalsrörelse, lokalt, du måste komma till medlemsmöte. Där spikar man våra krav.

  6. tutf No:1 skriver:

    Tutf har rätt i att vi är underbetalda utifrån den nytta vi gör och den arbetsbelastning vi har. Däremot skall vi inte ställa vår lön kontra den spärrisarna har. Jämför i stället med andra liknande arbeten som Roslagsbanan, Saltjöbanan och inte minst Pendeltågen. Alla dessa har bättre lön och den sistnämnda ligger fera tusenlappar över vad vi har. Vi och dessa nämnda har likvärdigt ansvar. Däremot så är arbetsbelastning och intensiteten i vårat jobb som tutf betydligt högre och tuffare än någon av dessa. Detta borde tas i beaktande vid löneförhandlingarna för oss tågförare i tuben.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s