Brev från SEKO till MTR

Publicerat: maj 28, 2010 i Facklig information, information
Etiketter:, , , , ,

Hej!

Vi i SEKO skickar detta brev till er för att uttrycka vår oro över MTR:s utveckling och den omorganisation som kommer att ske om några dagar. Vi ser idag hur MTR brister i sin kommunikation med sin personal. Det saknas information som når ut till personalen om viktiga saker som uniformen och MTR:s planer på ny organisation.

På förar sidan uttrycker fler och fler att det inte vet vad som händer på deras arbetsplats och att MTR är värre än Veolia.

Som två tydliga exempel har vi den rutin som vi förhandlat fram om deltidares rätt till att gå upp i heltid innan MTR utbildar nya heltids förare. Nu är en kurs beställd men organisationen vet inte hur de ska hantera frågan om deltidare. På gröna linjen uppmanar Åsa Stark deltidarna att fylla i befattningsbytes blankett, trots att denna blankett inte ska användas till detta ändamål.  Vi har länge påpekat att MTR måste informera mer om uniformen och det nya tilldelningssystemet. Detta har framförts till både uniforms ansvarige och Meta sedan årsskiftet. Rutinen för hantering av uniformen är ännu inte implementerad fullt ut i organisationen och lokala chefer vet inte heller vad som är överenskommet gällande uniformen. Och när kommer skorna???

Alla dessa frågor finns ute i verksamheten men MTR gör inget för att fånga upp dem och ge sina anställda den information de behöver.

Mitt i denna förvirrig och brist på information som råder är det meningen att den nya organisationen för trafik ska sjösättas, den 1 juni. Vi förstår att ni är angelägna att få igång den nya organisationen men vi ser med stor oro på detta.

Jannis har varit med och intervjuat de som sökt tjänsterna som arbetsledare trafik, koordinatör samt strategisk planerare. Det verkar som att alla, eller nästan alla, inte vet hur det blir den 1 juni. Vi ser med stor oro på hur några av våra kamrater kommer att vara arbetsledare utan utbildning eller information om vad de ska göra den 1 juni. Samma gäller koordinatör och planerare. Att det utöver detta finns nya arbetsuppgifter, metoder och personer, gör inte saken bättre. Vi befarar att det kan sluta med en katastrof som vi förare, trafikledare, planerare och arbetsledare kommer att få betala dyrt för med ökat belastning och stress.

Många kommer att må dåligt och tvingas jobba övertid då vi har en stor personalbrist i sommar. Dessutom är det semestertider så eventuell back-up är svår att få tag i.

Vi vädjar till er. Tillsätt de arbetsledare som behövs men förändra inte nuvarande organisation med dagens PLE och planering. Man kan prova och se hur det fungerar under sommaren med arbetsledarna tillsammans med dagens PLE och planering. Kanske visar det sig vara den perfekta lösningen. Till hösten kan MTR återkomma om hur organisationen fungerar, utvärdera och utveckla. Vi hoppas inte att vi har rätt, men vi ser framför oss att om vår oro besannas, vilket är troligt, så kommer personalens förtroende för MTR att ta en stor skada. Utöver detta kan det bli problem med trafikanterna och SL, om resultatet blir inställda tåg, pga. av att det ”spricker” när samordningen brister i kombination med personalbristen..

Som sagt, tänk en gång till innan ni tar detta steg. Vi har inte råd med en ”quick-fix” och att skjuta upp omorganisationen två-tre veckor kommer inte lösa frågan. Som vi ser det har vi ett mycket stort problem framför oss och MTR måste låta detta ta tid för att resultatet ska kunna bli bra.

För SEKO klubb 119

Jannis Konstantis och Carolin Evander

Annonser
kommentarer
  1. tutf skriver:

    Hur kan MTR genomföra en så stor förändring utan att prata med personalen? Ingen info överhuvudtaget!
    Tystnaden från arbetsledningen är total!

    Man får gissa sig till vad de har tänkt sig genom att läsa anslagen för lediga jobb med titlar som: ”Bemanningskordinator”
    ”Strategisk Planerare” ”Arbetsledare Trafik”.

    Allt detta leder helt naturligt till oro, en massa spekulerande och funderingar bland personalen om hur sjutton det skall bli och kunna fungera.

    Bara detta med endast en Tx, vilket väl är Bemaningskordinator i MTR tjänstemännens värld.
    Det är svårt idag att komma fram till Tx vid trafikstrul hur skall det inte bli om det bara finns en?
    Eller har de tänkt att vi skall ringa den där Arbetsledaren som skall fixa så vi får våra raster när de blir för korta eller ordna avlösning när det spricker?

    Hur skall vi få tag i Arbetsledaren om denne skall vara ute i trafiken och hur skall denne kunna ha någon överblick på reserver och annat som tex permisönskemål?
    MTR vill inte ge oss någon tjänstemobil eller betala oss för att vi gör som idag för att allt skall fungera smidigt, använder vår egen mobil. Hur skall kommunikationen då gå till?

    Frågorna är många men MTR tiger som muren om allt som rör oss i trafiken.

    Upp som en sol och ner som en pannkaka brukar man säga men med MTR hann det inte ens bli någon sol som det är pannkaka redan från början.

    Därtill en VD som lämnar skutan innan den ens hunnit sjösättas!

    Föresten, det där med städningen som de pratade så mycket om innan de tog över. Rent och fint skulle det bli. Slussen gnoddes det på i säkert tre veckor. Men sedan då ?
    Det är fortfarande lika skitigt och äckligt i hörn och vrår på stationerna som innan!

  2. Lennart Eriksson skriver:

    MEDLEMSMÖTE
    OM AVTALET OCH LÖNER

    Avtalsförhandlingar pågår med MTR och vår arbetsgivare har kommit med
    förslag som vi måste diskutera! Dessa förslag innebär enligt oss i
    förhandlingsdelegationen försämringar av våra arbetstider samt vår
    arbetsmiljö. MTR:s förslag handlar b.la om införande av längre tid på tåg
    och delade tjänster.

    Två extra medlemsmöten
    Måndagen den 7 juni 2010
    kl 13.00 samt kl 15.00
    i fackets lokal vid Liljeholmen

    Fick ovanstående information från er. Beträffande vår arbetsmiljö så kan jag ordna ett möte åt er och MTR med doktor Lennart Möller som jag har ett nära samarbete med.
    Av honom kan ni få mycket matnyttig information bl.a om den undersökning som gjordes vid Mariatorget för ett antal årsedan, finns även på Karolisnska Institutets hemsida för de läskunniga.
    Dr Möller visade bl.a med hjälp av den världberömde fotografen Lennart Möller att tunnelbanemiljön är 40 gånger skadligare för våra lungceller än miljön på Horsgatan – en av Sveriges skitigaste miljöer ur hälsosynpunkt. Det är framförallt järnpartiklarna från rälen och hjulen som är så hälsovådliga.
    Det är ett hån mot dem som arbetar som tunnelbaneförare att ytterligare vilja försämra arbetsmiljön och våra arbetstider.
    Det handlar om människosyn och synen på arbetet i tunnelbanan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s