Nya Raka Spåret, maj 2010

Publicerat: april 28, 2010 i Facklig information, information
Etiketter:, ,

Nytt nummer av Raka Spåret, nr 4, maj 2010 är ute

Raka Sparet nr4 2010

Annonser
kommentarer
  1. Micke skriver:

    Angående om att förare skall anropa TLC och påpeka när/om Kundservicevärdar/Plattforsvärdar hjälper till att tömma tåg, så tänker jag fortsättningsvis anropa TLC och tacka för hjälpen. Oavsett vad som ligger eller inte ligger i deras arbetsbeskrivning så borde ni vara positiva till ett initiativ som de flesta förare uppskattar än att uppmana till en skvallermentalitet som stinker…

    /Micke 904511, LIH

    Mvh
    Micke, 904511

  2. klubb119 skriver:

    Självklart är vi positiva men vi tänker på dem i första hand. De kan inte ge signalen kör, om du ska ta med dig någon trafikant in i depån, vem är ansvarig? Om en ksv eller pfv tömmer ett tåg på eget initiativ och man möter en påverkad person. Om den personen attackerar ksv/pfv och vår personal blir skadad, vem som har ansvar? MTR kan hävda att det inte ingår i deras arbetsuppgifter/utbildning att göra det.

    Vi har ett möte med Stationschefen nästa vecka för att diskutera deras roll och utbildning.

  3. 904511 skriver:

    Som det ser ut nu så är det förarens ansvar att tåget är tomt, så det handlar om ett förtroende. De får inte ge signalen kör, men kan tala om att tåget är tomt.

    Jag som förare har (har någon det?) inte heller utbildning i att tömma tåg. Jag har ej heller utbildning i konfliktshantering (dock från tidigare jobb) om hur jag skall agera när/om jag blir attackerad av en påverkad person. Jag har fått ett larm som jag inte vet är någon direkt trygghet när olyckan väl är framme.

    Men jag förstår att MTR som arbetsgivare kan använda sig av dessa argument och att det därför kanske inte fungerar så länge det inte finns nedprintat att tågtömning kan ingå i deras arbetsuppgifter. Så förhoppningsvis blir det något som läggs till i deras arbetsroll eftersom det är något de allra flesta är positiva till.

    Beträffande att rapportera en kollega som gör något som de inte har utbildning till, så blir det väldigt konstigt eftersom vi förare själva inte har den utbildningen. Skillnaden är att en psv/ksv har tryggheten i en mobil kommunikationsradio, vilket vi förare inte har.

  4. klubb119 skriver:

    Ingen har rapporterat en kollega!
    Sedan vet jag inte vilken utbildning du fick men vi fick utbildning att man ska gå igenom tåg, innan tåget ska gå in i depån samt vid ändstationer. Förmodlingen är du en ny förare, många av oss har fått utbildning (inte kanske den bästa utbildning men ändå) i konflikthantering.
    Sedan, som sagt är vi inte motståndare till att ksv ska ha den utbildning men att de ska få den först och sedan utöva de nya uppgifterna. MTR försökte också att plfv skulle återställa nödbromshandtag, innan vi eller trafikorganisationen visste något om det.

    Det är en fråga som MTR måste ta och bestämma sig om vad ksv ska göra, inte en fråga då vi ska splittras och anklaga varandra.

    Mvh
    Jannis Konstantis
    Ordförande i Klubben och förare på bana 2

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s