Pressmeddelande från SEKO Klubb 119 om situationen i tunnelbanan

Publicerat: februari 23, 2010 i Facklig information, information, Press
Etiketter:, , , , , , , , , ,
SEKO KLUBB 119, som organiserar förare och trafikledare på Tunnelbanan, kräver fler förebyggande insatser från SL och MTR.
Våra medlemmar får i dessa dagar av kaos i kollektivtrafiken utstå mycket, allt ifrån arga resenärer till att sitta fast i flera timmar i tåg med kalla förarhytter.
Vi förare och trafikledare i tunnelbanan har gång på gång påtalat brister i underhållet av spår, växlar, strömskenor och tåg. Det är anmärkningsvärt att SL:s säkerhetschef,  Bengt Carlsson, säger till dn.se att han inte känner till de utbredda problem med hala spår och svårigheter att stanna som vi har med C20 ( de ”nyare” vagnarna). Det som skett nu, med ett C20 tåg som inte gick att stoppa förrän efter att det passerat flera stationer, är en exceptionell händelse som måste utredas ordentligt. Men problemen med att C20 slirar och är svåra att få stopp på vid regn/halka/löv känner alla förare i tunnelbanan till.
Att SL och MTR nu vidtar drastiska åtgärder för att hantera situationen är bra. Men majoriteten av de problem som tunnelbanan nu tacklas med hade kunnat förebyggas och konsekvenserna hade då inte blivit lika jobbiga för resenärerna och för oss som jobbar i tunnelbanan.
Det vi nu upplever är konsekvenserna av privatiseringen av tunnelbanan, där SL som huvudman inte tar sitt ansvar och uppenbarligen saknar förståelse för de underhållsbrister som råder i tunnelbanan. T.ex är den snöröjning som tidigare sköttes och samordnades av SL nu uppdelad. Det saknas samordning när olika bolag ansvarar för olika saker och flera års eftersatt underhåll kräver att SL sätter in förebyggande åtgärder för att säkerställa att växlar och strömskenor fungerar.
SL, MTR och framförallt politikerna måste ta sitt ansvar för att se till att ”världens bästa tunnelbana” fungerar. Det kostar pengar att ha en tunnelbana i världsklass men priset för förebyggande åtgärder är betydligt lägre än samhällskostnaden för en totalhavererad kollektivtrafik.
Styrelsen för SEKO Klubb 119
Kontaktpersoner: Jannis Konstantis, klubbordförande, 076-641 19 55
Carolin Evander, sektionsordförande på Röda linje, 070-791 13 16
Karl-Erik Cedergren, Huvudskyddsombud, 070-786 41 61
Annonser
kommentarer
  1. […] mer: Pressmeddelande från SEKO Klubb 119 om situationen i tunnelbanan -Läs. Ingen ljusning för SL:s resenärer idag -Expressen Skyll inte extremkylan på SJ och […]

  2. Maria skriver:

    Snöröjningen är ju den funktionen som verkligen är samordnad idag. Att säga något annat är helt felaktigt. Underhåll av spår och växlar sker kontinuerligt, tex är Farstabanan från Blåsut och söderut helt ny (spår samt växlar) och samma gäller Fruängslinjen. Trots detta drabbades linjerna av snöovädret.
    Konsekvensen kallas ”Väder” och vad jag vet är vädret inte ännu privatiserad.

    Inlägget är lika felaktigt som de senaste dagarnas artiklar i kvällspressen och jag inser varför jag lämnade seko för många år sedan.

  3. klubb119 skriver:

    Det är intressant vad du skriver ”Maria”. Problemet att vi som arbetar inom tunnelbanan, dygnet runt, ser inte detta! När för två veckor sedan förare larmade om ställen på Röda linje som fanns mycket is och fanns problem, inget hände, trots att trafikledningen försökte! Att de tåg som skenade iväg hade mycket is, enligt rapporterna från den tekniska undersökningen, måste vara enligt dig en illussion!

    Att vädret är så som den är, vi vet, vi som bor i Sverige. SL som föredrar privatiseringen och underlättar för de privata bolag, vet inget om detta! Varför SL kunde hantera detta förut och idag, när tekniken har utvecklats jämfört med 20-30 år sedan, kan man inte göra det? Svaret är givet, att man gynnar de privata intressen och skiter att underhålla för att spara pengar!

  4. Carolin skriver:

    Det är otroligt provocerande att läsa chatten med SL:s pressgubbar på DN.se.
    Där påstår de att bromsarna underhålls kontinuerligt för att ta bort snö och isbildning men vi som jobbar vet att detta mycket väl inte skett och att vår stackars kombipersonal kanppt hunnit med att rensa ett tåg på ett arbetspass för att isen suttit fast så hårt!

    Det är skandal att SL inte tillhandahåller kartor för ersättningsbussarna som de gjorde en gång i tiden när det var SL som ansvarade för allt, nu får tunnelbaneförare följa med i bussar och visa vägen och MTR har ritat egna kartor så att bussarna ska komma fram.

    Växelfel i fruängen har vi en gång i veckan under vintern trots att hela fruängsgrenen är upprustad och detta beror inte på att det är snöstorm 1 gång i veckan utan att det brister i underhållet.

    Värme till strömskenorna existerar inte och att skydda strömskenan med alkohol, som SL gjorde förut, slutade man med när Connex tog över 1999 och det blev för dyrt.

  5. Jöran Fagerlund skriver:

    Det är högerpolitik som gör att trafiken inte klarar dåligt väder.

    http://pamflett.wordpress.com/2010/02/23/hogerpolitik-inte-kung-bore-ligger-bakom-kollektivtrafikens-kollaps/

  6. Jag har också kört skriver:

    Men nu får ni ger er.
    Vi har aldrig använt alkohol för att ta bort is från strömskena.
    Samt detta är inget nytt fenomen med is i bromsar etc..
    Va fasiken, varför kallas Vällingbydepån allmänt för adventskalender för, jo för att man kört genom portar där i alla jäkla år, när det är snö ute.
    Värme existerar på många av strömskenorna, men klarar inte få bort isen när det blir en tempratur nedåt – 12 till – 20 grader med snöfall.
    Fast det är ju inte hellet något nytt som ni på facket skrivet, Ulf Grönlund skrev något liknade efter kristallnatten mellandagarna 1981, så ni kasnke dammad av det och gjort några ändringar
    mvh
    Jag har också kört tunneltåg

  7. klubb119 skriver:

    Vad menar du människan? SL och entreprenörerna har inte satsat på förebyggande åtgärder när de visste att det skulle bli oväder! Att det är mycket snö och is i Sverige under vintern, ska det inte vara nyhet, eller?
    Privatiseringen har lett till detta, det är klart utifrån vår erfarenhet!

  8. Jag har också kört skriver:

    Vilket bullshit ni kommer med.
    Det är lätt att sitta på en stol i värme och skriva än att vara ute och se hur det fungerar egentligen.
    Man har visst satsat på åtgärder, men kom med något konstruktivt istället för att gnälla.
    Tyvär har facket av idag en stor tendens att gnälla istället för att komma med något vettigt.
    Och be att få del av något av det äldre dokumenten från dåvarande Klubb 8 i Kommunal.
    Herr Cedergren kan ju komma ihåg vissa av dom delarna.

  9. klubb119 skriver:

    Kom till Liljeholmen, Gullmarsplan och Alvik och prata själv med förarna, så vi får väl se om det är bullshit! Vem sitter på en stol i värmen??? Kanske du! Vi kör tåg och vet vad som händer! Om du vill försvara dina chefer och slicka uppåt, hitta ett annat sätt! Säg till mig ETT åtgärd förra veckan på t ex Röda linje (Du som vet allt!). Vi förare som körde under helgen ropade vi om att det finns mycket is på banan, på strömskenan och inget hände! Efter det stora stoppet, då man kunde fixa allt. Vilken HYCKLERI!

  10. Daniel skriver:

    Vilka tomtar ni är!
    Det är med stolthet jag säger att jag INTE är medlem i ert skit-fack!

  11. klubb119 skriver:

    Vem är idiot kan våra medlemmar avgöra det och inte du som är inte ens medlem. Förmodlingen blev du arg att vi är inte arbetsgivarvänliga och vi står för det!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s