Sprickor i C20 och hala spår!

Publicerat: oktober 5, 2009 i information
Etiketter:, ,

Som ni redan känner till upptäckte Veolia och SL sprickor i C20 när de påbörjade besiktningen av vagnarna inför överlämnandet till MTR. Det handlar om sprickor i långbalken under vagnarna.
Det är allvarligt men sprickorna är inte så stora att de utgör en säkerhetsrisk.

Bombardier som har konstruerat vagnarna jobbar med problemet tillsammans med SL och Veolia. Det är sagt att reparationerna ska vara klara till den 1/11 men det är under förutsättning att inga fler sprickor upptäcks, blir större och att Bombardiers beräkning av hur lång tid reparationerna tar stämmer.

Bana 1 har hittills drabbats värst av avställda vagnar med upp till sex inställda turer i rusningarna, bana 2 har 1-2 inställda turer i rusningarna och bana 3 har fått tätare tursättning med C14-vagnar.
Men efter den 12/10 när man full tursättning på bana 3 kommer bristen på vagnar bli än mer kännbar. Hittills har bristen på vagnar drabbat oss förare i liten utsträckning, men nu börjar med stor sannolikhet snart höstkaoset med plattor och vagnbrist. Detta i kombination med avställda C20 p.g.a. sprickbildning gör att vi är oroade för att arbetsmiljön riskerar att försämras i form av överfyllda tåg mm. Alla vet hur jobbigt det är att arbeta under rusningen med inställda tåg och om vi har otur kan vi komma att hamna i en värre situation än vanligt.

Vi vill att alla förare framöver är observanta och meddelar oss om man märker att fler och fler tåg börjar ställas in och att arbetsbelastningen och stressen ökar.

Vi kommer att få rapporter från Veolia om ur det går med sprickorna och med plattorna, men är säkra på att vi kan få snabbare information om missförhållanden från förare som faktiskt befinner sig i trafiken dagligen.
Om arbetssituationen för förarna försämras behöver vi veta det för att kunna agera.
/Klubbstyrelsen och Skyddsombuden.

Lämna en kommentar