MTR vunnit upphandlingen för Stockholms tunnelbana

Publicerat: januari 20, 2009 i Uncategorized
Etiketter:, , , , , , ,

mtr

MTR vunnit upphandlingen för Stockholms tunnelbana. SL har bestämt sig att MTR är billigast och bättre.

SEKO Klubb 119 hoppas att företaget ska respektera det kollektivavtalet som finns och att man ska satsa på att rusta upp tunnelbanan. Både när det gäller personalen och trafikanterna, att förbättra säkerheten och arbetsmiljö.

Livet ska visa vad som kommer att hända. SEKO Klubb 119 kommer att fortsätta kämpa för de anställdas rättigheter och de trafikanters trygghet och service.

SEKO Klubb 119 har den inställning att Stockholms tunnelbana ska drivas i offentlig regi men SL och politikerna lyssnade inte på oss.

Så skriver media…

DN

ABC-Nytt

Sveriges Radio

Lyssna Radio Stockholm

Annonser
kommentarer
  1. Eric von Tratt skriver:

    Var i SLs pressmeddelande står det att de valde MTR för att de tar billigare? Det står att MTR erbjuder högre kvalitet till samma pris som Veolia angav. Det i min värld visar på att de är beredda att satsa på tuben.

  2. klubb119 skriver:

    Bättre kvalité till samma pris, kan det betyda dyrare?

  3. Micke skriver:

    Samma pris betyder väl samma pris om jag inte har helt fel?

  4. klubb119 skriver:

    Samma pris med bättre kvalité kan betyda att de kan skära ner av någonting annat…också! Vi vet inte, vi får väl se. Men SL har sagt det från början. Prsi och kvalité ska avgöra. Billigare och bättre…

  5. Eric von Tratt skriver:

    Nej, inte billigare. Priset är fast. 2.5 miljarder per år. Det är vad SL betalar för driften av tunnelbanan. Det upphandlingen har handlat om är vem som kan förvalta de pengarna bäst i verksamheten för att öka kvaliteten för trafikanterna. Ordet billig har inget med denna upphandling att göra.

  6. Micke skriver:

    Till och börja med så kan man ju spara in på alla spärrvakter som är en helt onödig kostnad, bara att automatisera fullt ut som många andra länder redan har gjort med gott resultat.

  7. klubb119 skriver:

    Det finns saker som facket har information. T ex att MTR:s kalkyl var längre än vad SL har räknat att det skulle kosta att driva tunnelbanan. Det betyder att det var billigare än SL trodde att det ska kosta. Vi får väl se om det håller. Samtidigt betyder inte att SEKO föredrog Veolia. SEKO har sagt att dt spelar ingen roll, bara, att de respekterar kollektivavtalet och de satsar i tunnelbana.

  8. klubb119 skriver:

    Spärrexpeditorer ger service också! Har du glömt det?

  9. Eric von Tratt skriver:

    Jag tror att Micke vet exakt väde spärrexpeditörer gör. Det han talar om är hypotetiskt. Den naturliga utvecklingen bör ju vara att automatisera själva spärren och skola om den överblivna personalen till servicevärdar.

  10. Eric von Tratt skriver:

    Blev lite märkligt där. Väde ska vara vad. Inte något annat..

  11. sp skriver:

    spärrexpeditörer är redan servicevärdar, egentligen. ingen tror väl på fullaste allvar att spärrarna hindrar någon från at tjyvåka, nej, man kan inte dra ner på spärrexpeditörerna. det är en ren trafikantsäkerhetsfråga.

  12. Herr Eriksson skriver:

    Vad säger Lars Dahlberg (s) nu om att bojkotta MTR, som ägs av den kinesiska staten, som i strid med folkrätten sedan årtionden ockuperar Tibet?

    Men det är klart, nu rör det sig ju inte om judar mot muslimer och då kommer saken förstås i ett annat läge!

    Fy f-n för denna hycklande dubbelmoral från vissa av våra folkvaldas sida!

  13. klubb119 skriver:

    Du kan ju fråga honom direkt, eller? SEKO Klubb 119 tyckte att Veolia skulle dra sig ut för att detta bryter mot mänskliga rättigheterna. Har du en annan uppfattning? Vi tycker att Veolias handlade genom åren med branden i Rinkeby, att veolia sparkade vår klubbordförande och att Veolia skulle driva en spåvagnslinje på ockuperade Palestina på uppdrag av Israel spelade roll i beslutet.

  14. Peter skriver:

    En fråga till SEKO Klubb 119:

    All personal i tunnelbanan har rätt att gå över från Veolia till MTR. Torborg Chetkovich var chef för tunnelbanan inom Veolia och kommer att vara det inom MTR. Torborg Chetkovich deltog aktivt i beslutet att avskeda Per Johansson (och fick rätt i domstol). Kollektivavtalet går över från Veolia till MTR intakt. Läget före och läget efter ser alltså lika ut.

    MTR har lovat SL att bedriva verksamheten för mindre pengar än vad Veolia får idag.

    På vilket sätt har era medlemmar fått det bättre?

    /Nyfiken

  15. klubb119 skriver:

    SEKO Klubb 119 har aldrig sagt att vi har fått det bättre. Vi kommer att sitta i förhandlingar med MTR snart. Efter detta och efter en tid, när vi har sett om arbetsgivaren håller sina löften och ingågna avtal, kan vi säga om vi har fått det bättre eller ej.

  16. Ovetande skriver:

    Så totalt ovetande NI alla är. MTR var 400 miljoner dyrare i grundpris. 300 milj extra kostar det oss skattebetalare om kvaliten uppfylls, men det mesta ligger på ledning och följs ej upp av SL och är ej heller viteslagt. Det som är viteslagt är en väldigt liten kostnad sett totalt. Max 60 miljoner om fullt vite utfaller.
    Totalt är MTR 630 miljoner dyrare per år då.
    Men vem bryr sig om dom pengarna som skulle kunda användas till skola och omsorg. Snacka om att ni är blåsta!!!! HAHA
    Kinas regering äger er:-) och det är väl precis vad ni vill?

  17. klubb119 skriver:

    Vi har sagt från början vad vi vill! Att tunnelbanan ska vara i offentlig regi!

  18. Peter skriver:

    Sorgligt att ”ovetande” gör sig lustig över det inträffade. Det här drabbar ju inte endast SEKO:s medlemmar utan möjligen alla Stockholms skattebetalare. SL:s styrelse menar att MTR:s utlovade kvalitetsnivå vida överstiger den som Veolia utlovade i sitt anbud, därav beslutet att välja MTR framför Veolia. Jag tänker för egen del låta framtiden utvisa ifall denna blir en bra eller dålig affär. Tänk om MTR faktiskt kan leverera på en högre nivå än den nuvarande operatören? Varför skulle Veolia vara bäst i världen på att bedriva tunnelbanetrafik? Vad finns det för bevis som styrker den ståndpunkten?

  19. KarlBertil Jonsson skriver:

    GRATTIS alla anställda tillhörande Klubb 119 och Tunnelbanan. Jag tror att MTR är ett respektabelt och seriöst företag som kan var det som behövs för att Ni som FACKLIGT aktiva ska kunna jobba med Era viktiga frågor.

    Det finns alla möjligheter om KRAVEN ställs mot SAMHÄLLETS myndighater att följa de lagar som trots allt finns.

    Ett långt MAKTINNEHAV av SOSSAR och Fackföreningsrörelse har ALDRIG varit någon garanti för att just de försvarar det ni upplever i verkliga arbetslivet.

    Jag hoppas att få uppleva verkligt konkret fackligt arbete och ARBETSMILJÖARBETE värt namnet.

    SEKO är inte det förbund som ställer upp då verkliga brister uppdagas, utan förbundet och allt för många företrädare sitter och gnuggar sina arsel med rena kålsupare inom SPÅRBUNDEN KOLLEKTIVTRAFIK.

    Chefen för VEOLIA och deras Tunnelbaneverksamhet har ett ruttet förhållande till anställdas krav på ÄRLIGHET och ta ansvar för den verksamhet han blev känd för.

    Intressant att ta del av artikeln i SEKOtidningen där ”linslusen” står bakom den som uttalar sig.

    Mycket intressant att följa Tunnelbanan, klubb 119 i framtiden. Lycka till.

  20. Grisen i säcken skriver:

    Peter! köper du alltid grisen i säcken? Det kan vara en gås! SL:s styrelse och politiker säger. Du är sorglig och naiv! Går du också i ledband?

    klubb 119 skriver (i offentlig regi)? men ingen offentlig upphandling! Det visar sin inkompetens öppet.
    Varför hemligstämplar SL en offentlig upphandling när man är stolt och glad över det som presenteras ett fåtal politiker? JAja säger SEKO vi litar på er och gör som ni säger.

    Vad gör vårt fack som ofta hänvisar till offentlighetspricipen och likabehandlingsprincipen?

    SEKO står nu handfallna och flata, i händerna på politiker och ett hemligt avtal som dom aldrig kommer att få se. Det är trots allt vi medlemmar i facket som ska utföra det man skrivit avtal om! eller? Det är också vi som via skattsedeln betalar skatten för att driva bla tunnelbanan och har rätt att få veta.
    Men som vanligt visar SEKO sin flathet och naiva attityd mot medlemmarna. Gör som jag gå ur facket! Där kan vi medlemmar spara in stora pengar som vi blir lurade på av politikerna och fack. Upp till kamp!?

  21. klubb119 skriver:

    När SEKO Klubb 119 skriver i offentlig regi menar vi i statlig, landsting eller kommunal ägo. Då behövs inte upphandlingen. Då är det offentlighetsprincipen som gäller. Sedan är din lösning att gå ur facket??? På vilket sätt kan man förändra saker då? Ensam? Mycket tveksamt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s